Heinen & Koelewijn
“BK Market Trailers houdt wel van een uitdaging”
“Heinen & Koelewijn is een vooruitstrevend bedrijf dat altijd net even verder gaat. Dan is het fijn te kunnen vertrouwen op een verkoopwagenbouwer die dat ook is. Ik heb de indruk dat de mensen van BK Market Trailers wel houden van een uitdaging. Ze hebben liefde voor het vak en plezier in het maken van mooie dingen. En ze zijn trots op het resultaat, net als wijzelf.”
Aldus Tijmen Koelewijn, directeur van Heinen & Koelewijn. Dit Spakenburgse bedrijf levert de beste vis aan horeca-instellingen en grootverbruikers. Ook staat het bedrijf vier keer per week op de markt: in Amsterdam, Arnhem (2 keer per week) en Oosterbeek. “Op de markt verkopen we vrijwel uitsluitend verse vis, die we vanuit de hele wereld inkopen bij vaste partners. Sommige producten bereiden we zelf in eigen keuken. Zoals onze eigen gerookte zalmfilet en de Bretonse vissoep.”
Bakken, stomen, roken en grillen
De overgrootoma van Tijmen ging nog de boer op met achtereenvolgens een hondenkar, een transportfiets en een bakfiets. “Op 16-jarige leeftijd kocht mijn grootvader een Ford Model A; destijds een hele stap.” Nog altijd loopt Heinen & Koelewijn graag voorop in de ontwikkelingen. Daarvan getuigt de verkoopwagen die in 2010 werd gebouwd door BK Market Trailers: een oplegger van liefst 13 meter. “We hebben deze wagen laten uitvoeren met een Ratial combisteamer zodat we op de markt vis kunnen bakken, stomen, roken en grillen. BK Market Trailers moest wel even uitzoeken hoe ze dat passend kregen in de wagen en dat is gelukt. Goede communicatie is dan heel belangrijk. Want als eenmaal is gemaakt, kun je niet meer terug. En het moet natuurlijk wel werken.”
Drie flatscreens
“Een van de koelcellen hebben we 180 graden gedraaid, zodat de deur aan de kant zit waar de jongens bakken. Op de achterkant van de koelcel hangt een beeldscherm in de richting klanten. Daarop vertonen we de dagaanbiedingen, productinformatie en filmpjes over bijvoorbeeld visvangtechnieken. Er hangen in totaal drie flatscreens. Verticaal, want dat trekt de aandacht.” Heinen & Koelewijn heeft sowieso veel aandacht voor presentatie. “We hebben extra veel productlampen met kleurenfilters en sfeerverlichting op de wanden. De kleuren zijn aangepast aan de huisstijl, net als de bedrijfskleding.”
Uitschuifbare achterwand
Een bijzonder staaltje maatwerk is de uitschuifbare achterwand. “Wij wilden die wand, zodat we extra werkruimte hebben. We werken in de wagen namelijk met 8 tot 12 mensen tegelijkertijd. We wilden graag dat die wand tot voorbij de achterwielen kon uitschuiven. Volgens de constructeur van BK Market Trailers kon dat niet, vanwege de stijfheid van de constructie. We vroegen of hij daar wat langer over na wilde denken. Een week later vertelde hij dat hij toch een oplossing had gevonden. Ik heb nog altijd veel plezier van die constructie.”